Jongeren


Jongeren die bij ons begeleid worden bieden we verschillende kanalen om mee te denken met het beleid van de organisatie of om hun mening te delen over de gang van zaken binnen WBJV Twente. In het geval een jongere vastloopt met de begeleiding of zich anderszins onveilig of niet gehoord voelt, kunnen zij laagdrempelig een beroep doen op de interne klachtenregeling. Het privacy beleid voor cliënten van WBJV Twente is vastgelegd in een privacyreglement, inclusief een privacyverklaring.

Jongerenraad

Het medezeggenschap van cliënten is binnen de WBJV georganiseerd via een jongerenraad die elk kwartaal bij elkaar komt en wordt georganiseerd en voorgezeten door een voorzitter aangewezen vanuit de directie. Getracht wordt om minimaal één cliënt per locatie te laten participeren. Het management en/of de Raad van Toezicht kan aanschuiven om vragen en/of plannen toe te lichten. De jongerenraad is als vast agendapunt opgenomen in het huiskameroverleg en op elke locatie hangt een poster met informatie over de jongerenraad.

Cliënttevredenheid

In het kader van bovengenoemde kwaliteitseisen laat WBJV Twente één keer per twee jaar een organisatie brede cliënttevredenheidsonderzoek uitvoeren. Op basis van de resultaten wordt een rapportage opgesteld welke uitkomsten teruggekoppeld worden zowel in verschillende interne overleggen, zo ook de jongerenraad. Bij de laatste meting (eind 2021) ontving de WBJV een gemiddelde scoorde van 8,0 voor beschermd wonen en een 8,7 voor ambulante begeleiding. Benieuwd naar de details? Neem dan contact met ons op.

Klachtenprocedure 

Zoals vastgelegd in onze interne klachtenprocedure kan elke jongere die bij de WBJV begeleid wordt en/of woont, een klacht indienen bij de Manager Algemeen. Hierbij kan je denken aan ontevredenheid over de dienstverlening of handelswijze van de WBJV, maar ook over zaken zoals verbaal, psychisch en/of fysiek geweld; ongewenste intimiteiten zoals seksuele intimidatie en seksueel misbruik; en/of pestgedrag of discriminatie door medewerkers of het management van de WBJV.

Mocht een jongeren over zijn/haar klacht liever in gesprek gaan met iemand buiten de organisatie, dan kan deze contact opnemen met onze vertrouwenspersoon, Mieke Gondrie. Mieke kan de jongeren ook informatie geven over hun rechten en plichten als cliënt.
Alle klachten worden binnen 6 weken behandeld.

Indien je als jongere niet tevreden bent over de afhandeling van de klacht door ofwel de Manager Algemeen, ofwel Mieke, dan kan contact worden opgenomen met de onafhankelijke klachtencommissie Geschillencommissie Zorg Algemeen.

Vertrouwenspersoon 

Mieke is een onafhankelijke klachtenfunctionaris/vertrouwenspersoon die vragen en klachten samen met de jongere(n) strikt vertrouwelijk behandelt en onderzoekt.

Mieke behandelt vragen en klachten zeer serieus, waarbij alle meldingen anoniem worden geregistreerd en geanalyseerd. Zij kan er samen met de jongere(n) voor zorgen dat, indien gewenst, bepaalde maatregelen ter verbetering worden getroffen. Er zijn hieraan voor jongeren geen kosten verbonden. 

Wanneer je bij ons begeleid wordt en/of woont en contact wilt opnemen met Mieke, dan kun je haar telefonisch en/of per mail bereiken: Mieke Gondrie, 06 – 8260 54 78, info@gripopconflict.nl

Wet Zorg en Dwang

Sinds 1 januari 2020 is de Wet Zorg en Dwang (hierna Wzd) in werking getreden. In deze wet is geregeld hoe de zorgaanbieder om moet gaan met zorg waar cliënten met een verstandelijke beperking of psychogeriatrische aandoening en/of hun vertegenwoordigers het niet mee eens zijn (“gedwongen zorg”), terwijl die in de ogen van de zorgaanbieder in het belang van de betreffende cliënt noodzakelijk is.  

Bij vragen of onvrede over onvrijwillige zorg kunnen cliënten, familieleden en/of andere vertegenwoordigers contact opnemen met een cliëntenvertrouwenspersoon. Per 1 april 2023 is Tanja Pluimers de onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon die in het kader van de Wzd aan de WBJV is gekoppeld. Zij is werkzaam bij het LSR (Landelijk Steunpunt Medezeggenschap). 

Heeft u een vraag of een klacht over onvrijwillige zorg bij de WBJV? Neem dan gerust contact op met Tanja. Uw vraag of klacht is bij haar welkom en veilig. Tanja is telefonisch te bereiken op maandag tot en met donderdag via telefoonnummer 06 – 1561 56 19 en via het emailadres: t.pluimers@hetlsr.nl. Mocht u haar niet kunnen bereiken, dan kunt u ook bellen met 088 – 2015 900. 

Privacy

Het privacy beleid voor cliënten van WBJV Twente is vastgelegd in een privacyreglement, inclusief een privacyverklaring voor cliënten. Hierin staat omschreven hoe om wordt gegaan met persoonsgegevens en dossiers van cliënten. Onderdeel hiervan is het gebruik van veilig mailen bij privacygevoelige informatie, en ook de toegang tot en bewaartermijnen van cliëntdossiers.

Binnen de WBJV is een functionaris gegevensbescherming (FG) aangewezen die verantwoordelijk is voor de interne naleving van de privacy wetgeving, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Tijdens de interne audits worden jaarlijks alle locaties van de WBJV gecontroleerd op privacy compliance, waarbij eventuele aandachtspunten terug worden gekoppeld naar de organisatie.

Voor de volledige privacyverklaring, klik hier.